Online Marketing

Het internet is anno 2012 niet meer weg te denken als distributie- en promotiekanaal voor diensten en producten. Veel ondernemers willen deze trein niet missen en zetten dan ook in op duurzame trajecten als SEO, SEA en Social Media. Online marketing is echter een vak apart, waarin je goed moet weten wat je wél en wat je niet moet doen. Langdurige trajecten waar vele uren in verbrand worden bieden veelal niet het gewenste resultaat in verkeer en conversies. Het is belangrijk om eerst een aantal zaken goed op een rijtje te zetten. Wat zijn de online doelstellingen? Wat is de gewenste doelgroep? Waar zoeken deze mensen op in zoekmachines? Wat doet de concurrentie?

Analyse
Aan de hand van de doelstellingen kijken wij welke kanalen dienen ingezet te worden voor het behalen van succes. Deze kanalen worden dan ook compleet uitgekristalliseerd in de vorm van bijvoorbeeld zoekwoordanalyses naar zoekvolume, concurrentie en slagingskans.

“Een goede analyse is het halve werk” 
Uit onze analyse komen een aantal belangrijke conclusies naar voren. Zo bepalen wij bijvoorbeeld welke zoektermen belangrijk zijn voor u en welke haalbaar zijn om mee op de bovenste plekken in zoekmachines te komen. Net zo belangrijk is om te kijken welke zoektermen niet relevant zijn. Dat kan te maken hebben met moordende concurrentie. Voorbeeld: Een tweedehandsautoverkoper uit Amsterdam wil gevonden worden op het woord ‘occasion’. Uit de analyse blijkt dat occasion een woord is waar ontelbaar keer op gezocht wordt, maar waar minstens zoveel concurrentie op is. Uit onze analyse zou kunnen blijken dat er sneller en meer resultaat te behalen valt uit bijvoorbeeld: ‘Tweedehands auto kopen in Amsterdam’. Wij werken altijd met meetbare / aantoonbare cijfers. Geen gokjes of onderbuik gevoelens, maar wiskunde.

SEO (Search Engine Optimalisation)
We moeten om te beginnen onderscheid maken in SEO en SEA. SEO (Search Engine Optimalisation) heeft als doel uw website zo hoog mogelijk terug te laten komen in de normale (organische) zoekresultaten van zoekmachines als Google. Succes hierbij heeft te maken met de concurrentie, de manier van indelen van uw website, relevante links en de teksten van uw website. Aan de hand van onze analyses optimaliseren / verbeteren wij een website volgens deze principes. SEO is een noodzakelijk proces voor ondernemers die zichtbaar en succesvol willen zijn op Internet. Het is een doorgaanproces wat enige tijd in beslag neemt.

SEA (Search Engine Advertising)
Om direct meetbaar resultaat te behalen is SEA (search engine advertising) de juiste oplossing. Campagnes in o.a. Google Adwords kunnen in een kort tijdsbestek resultaat bieden op je ROI. Op de eerste pagina staan met relevante zoektermen zal waargemaakt worden waar nodig, maar belangrijker is dat het niet alleen draait om bovenaan staan, het gaat om de daadwerkelijke reacties (conversies). U bepaalt het maximaal budget wat ingezet kan worden voor de campagne, wij halen er het maximale uit. Na enige tijd is het precies aantoonbaar hoeveel een bepaalde investering opbrengt. Het is dus een hele veilige, meetbare en resultaatgerichte manier van adverteren.

Meten = Weten
Misschien wel de belangrijkste handeling om in deze tijd succesvol een website te runnen, is simpelweg; meten. Op het moment dat je processen niet meet, weet je ook niet welke aspecten van je website succesvol of minder succesvol zijn. Belangrijke vragen zijn: Wie zijn mijn bezoekers en hoeveel zijn dit er? Via welke kanalen komen ze binnen? Welke route doorlopen ze op mijn website? Wanneer en waarom haken zij af? Door middel van applicaties als webmastertools en Google Analytics wordt het steeds inzichtelijker waar processen goed lopen en waar er een verbeterslag gemaakt dient te worden. Het aanmaken van zogenaamde trechters is dan ook standaardprocedure geworden.